Monday, March 2, 2009

Inhaler for athma

Disebabkan ayah aku menghidapi athma, aku dapat bayangkan betapa seksanya kalau serangan athma itu berlaku. Kalau ayah aku terkena serangan athma, satu rumah terkena lelahnya. Satu rumah boleh dengar betapa sukarnya dia nak nak bernafas dan terbatuk-batuk. Bunyi pernafasan itu dipanggil wheezing. Athma itu adalah suatu syndrom di mana salur pernafasan itu tersumbat disebabkan pengecutan bronchus dan juga rembesan mukus.
Secara umumnya, ada 2 jenis ubat yang diindikasikan untuk athma iaitu
  1. bronchodilator - beta2 receptor agonists, xanthines, muscarinic receptor antagonists
  2. anti-inflammatory agent- glucocorticoids, cromoglicate, leukotriene receptor antagonists
Apa yang perlu kamu tahu adalah
  1. beta2 receptor agonists adalah 1st line drugs diikuti dengan xanthines dan muscarinic receptor agonists iaitu 2nd line drugs
  2. perlu diingat, glucocorticoids inhibit enzyme phospholipase A dan leukotriene inhibit receptor leukotriene.
  3. kalau mahu senang, lihat gambar di bawah
  4. oral steroids hanya digunakan untuk severe athma kerana side effects yang serius






Disebabkan masa yang terlalu terhad dan kerja yang membukit dan menggunung, aku tak sempat cerita tentang inahaler jadi aku persembahkan video ini sahaja. Kepada para future pharmacists, termasuk juga doktor-doktor, ambil iktibar ye, jangan ambil sambil lewa sahaja. Ia sangat penting okay..

No comments: