Friday, March 4, 2011

Temuduga SPA: My Story

Pada 25 Februari 2011 yakni Jumaat lepas, aku telah menghadiri sesi temuduga oleh Pegawai SPA sebagai syarat sebelum ditawarkan bekerja.

Some of my friends already posted their experience. so after pending about a week, i want to tell about my story pulak. Frankly speaking i didn't study much for the interview. two days before the day of the interview, i was busy watching House from season 6 until season 7. i felt a bit guilty actually. i just selak2 government website, asked my friends who had been interviewed and discussed with them.

i woke up early and went early to the place of the interview. but unfortunate thing happened even before i enter the building. you know how it's hard for me to find shoes because of my foot size (saiz 4 hampir tak ade ye.. hampir tak ade di kedai-kedai kasut di Malaysia). so i just used my old shoes which i seldom use. the minute i walk out from my car, aku rase ade bende tak kena dengan kasut aku ni. rupa-rupanya tapak kasut hampir-hampir terpisah dari kasut tersebut. shit, why now??? hatiku meronta-ronta. Rapuh sungguh kasut cap Verne nih. Nah, berserah jelah. Ku pasrah..

dengan berhati-hati, aku melangkah ke lif dan tiba di tingkat 5 bangunan SPA. Di situ aku dan rakan berkumpul sebelum dipanggil ke bilik temuduga. kami berbincang sesama kami. Satu demi satu rakan-rakan dipanggil. Yang baru keluar ditalu-talu dengan soalan-soalan. Aku pun dengan hati yang berdegup-degup menunggu giliranku sambil membace apa-ape yang patut.

Dalam pukul 10.30, tiba giliranku untuk ditemuduga. selepas memberi salam kepada penemuduga aku pun duduklah dengan muka yang cuak di depan penemuduga tersebut.

P.J: Kamu mesti dah tanya kawan-kawan yang dah kena temuduga sebelum ni dan dah sedia dengan jawapan sekali kan? Okay cuba ceritakan satu

okay aku blur sebenarnya waktu ni dan entah kenapa ada clinical je dalam otak aku. aku pun cakap je la pasal kaunseling insulin pen. at that time dengan suara terketar-ketar aku pun merepek-repek pasal storage, administration and side effects of insulin, how to counter hypoglycemia bla-bla. i was looking at their faces as i was talking and i can see they looked bored. i know i messed up. i was like crap! what i just blurted out!! seperti diduga aku pun ditegur panjang lebar oleh penemuduga. aku pun mengangguk-anggukkan kepala tanda faham. Sebenarnya waktu ni aku pulak yang boring. Hehe..

P.J: Okay ceritakan tentang keluarga kamu

Aku menceritakan tentang pekerjaan abah dan umi, asal-usul mereka, keadaan keluarga, kediaman dulu dan sekarang, adik perempuan yang belajar di Jordan dan adik bongsu yang Down Syndrome dan menghidap masalah mental dan epilepsi dan keadaannya sekarang. waktu ni aku dapat rasakan yang suara aku kembali normal dan tak terketar-ketar. Aku mula menjawab secara santai dan teratur. Aku mengiyakan bila ditanya aku memilih negeri pilihan kerana nak menolong keluarga menjaga Cai.

P.M: Ubat apa yang adik kamu ambil sekarang? Ashaari Malina ni lelaki ke perempuan? (common question, Cai ni lelaki, Malina tu nama keluarga)

aku menjawab tablet Epilim dan tablet Risperidone. Ketika ini, aku ditanya lagi tentang dos epilim and pernahkah adik aku undergo TDM. Aku jawab 600 mg BD dan aku tak yakin adik aku pernah undergo TDM ke tak pernah. Waktu ni aku dibebel lagi. Haha. seriusly aku tak pernah berpeluang ikut adik aku ke hospital dan aku baru tahu Epilim ataupun Sodium Valproate kena buat TDM sem ni sedangkan adik aku dah ambil epilim lima tahun yang lepas. Kalau aku tanya mak aku pun, sure2 die pun tak tahu. Anyway, my bad for not knowing

P.J:Do you cook?

Aku pantas menjawab No (haha.. seriously i don't cook.. My mum always said malanglah sapa yang jadi suami ina ;P)

P.J: I'm sure you have cooked anything before. ( i nodded) Okay tell me in english.

Okay aku pun storyla about how to cook sambal bilis cili api (the only thing i know besides nasi goreng). P.J. corrected my pronunciation such as saute, onion, anchovy.

P.J: Kamu tahu pasal piramid makanan? apa paling atas dan apa paling bawah?

Aku jawab paling atas makan berminyak dan yang manis-manis. yang bawah sekali adalah bijirin seperti nasi dan oat. Maksudnya kita ambil yang paling atas kita ambil sikit dan yang paling ambil banyak. aku terangkan bagaimana makanan seharian-harian perlulah seimbang.

P.J: Cuba kamu bagi kauseling pasal makanan pada saya

Aku terangkan tentang total calorie requirement dan pemakanan seharian bergatung kepada matlamat kita samada mahu maintainkan kurangkan ataupun tambahkan berat. aku diminta memudahkan penjelasan dan beri kaunseling tentang pemakanan kepada seorang makcik kampung yang menghidap diabetes dan berkolesterol tinggi(mind you, makcik di kampung mungkin tak faham ape kalori-kalori nih). aku teringat dietition recommendation waktu belajar clinical nutrition di mana pinggan di belah 4: 1/2 sayur, 1/4 nasi, 1/4 lauk. P.J. mengangguk-angguk dengan jawapan aku.( mungkin puas hati kot<-- nak sedapkan hati)


P.M: Kalau makcik tu kata dia tak makan nasi dan makan roti tu saja macam mana?


Waktu ni aku rasa bersyukur sangat aku ambil clinical nutrition. Dengan konfidennya aku jawab 1 hidangan nasi bersamaan dengan 3 keping roti. 1 hidangan nasi adalah sebesar penumbuk. aku lihat kedua-dua penemuduga mengangguk-angguk (tanda setuju kot <-- sedapkan hati lagi).


P.J: Kalau macam tu penumbuk saya besar, maksudnya saya boleh ambil nasi sama besar dengan penumbuk saya ke?


truthfully, aku tak berapa yakin pasal ni so nak selamat aku pun jawablah sukat nasi dengan mangkuk seperti disaran dietitian. ( haha, mengelat)

P.J: Adik kamu belajar di Jordan, dia tak balik Malaysia?


Aku rasa mungkin die maksudkan krisis di timur tengah. Aku katakan Jordan tak teruk sangat mungkin sebab Jordan adalah sistem beraja so keadaan die lain sedikit daripada Mesir dan Tunisia. Kalau rakyat tak puas hati, dia boleh pecat je perdana menteri ganti yang baru.

P.J: Kamu ada apa-apa nak beritahu kami?


Aku fikir-fikir. Hmm tak de kot.

Maka berakhirlah temuduga.
Waktu ni aku baru aku perasan rupanya heels aku da completely separated from my shoes. aku pun kutiplah heels tersebut sebelum mengambil mengambil fail. Tamatlah riwayat kasut tersebut.. Aku pun cabut dan meronda-ronda ECM sambil terhenjut-henjut mencari sandal baru..

Sandal baru disamping kasut lama

P/S: Harap-harap aku tak dicampak jauh2.

5 comments:

tikah said...

TDM tu ape? btw cantek sandal.. blanja ai blik nih =)

Amalina Amri said...

therapeutic drug monitoring. kite amek patient pnye blood n cek drug concentration same x dgn therapeutic range. most antiepileptic drug kne buat TDM,

sandal tu amat plain ok

aku xdak duit :p

tikah said...

x pnah dgr cai kne buat mnde tuh. kalo amik darah cai, mesti al least ad 7-8 org nk pgang dy. x pnah pun mak citer. ko nk ap2 dr cni tk? ni last ak blik sblm ak grad.

Amalina Amri said...

aku nk tudung, jubah, rantai, gelang, tasbih, cicin, gelangkaki, minyak wangi..

err, ko byr kan?

tikah said...

tudung, jubah dah beli. ko x pakai pun lg. rantai pun da bli. rantai kaki x yah ar. cincin ak x tau saiz, msia lg cantik. minyak wangi kt mesir best tp ak da x gi sne. ko da nk keje, ko bayar. ngeh2. tasbih no problem, asalkan ko guna zikir2 ckit. dpt gak pahala kt ak nnt.